Algemene Voorwaarden RP CARSERVICE.
Deze Algemene Voorwaarden gelden met ingang van januari 2025 voor overeenkomsten tussen RP CarService vof en klanten.
DEFINITIES
In deze Algemene Voorwaarden betekent:
- RP CarService: RP CarService vof / het bedrijf / de reparateur. Ook handelend onder de naam RP Service.
- voertuig: een landbouwmachine, personenauto, motor, bestelauto en/of elk ander mobiel apparaat met een verbrandingsmotor.
- consument: iedere natuurlijke persoon die als koper of opdrachtgever handelt voor doeleinden die buiten zijn bedrijfs- of beroepsactiviteit vallen;
- opdracht: de met de consument gesloten overeenkomst tot het verrichten van werkzaamheden zoals montage-, demontage-, reparatie- of onderhoudswerkzaamheden en vrijwillige of wettelijke keuringen;
- garantie: A. de wettelijke garantie als bedoeld in artikel 7:17 Burgerlijk Wetboek;
B. de fabrieks- of importeursgarantie op voertuigen en onderdelen/accessoires (zie art. 6 lid 2);
REPARATIE EN ONDERHOUD
Artikel 1 - Prijsopgave en termijn
1. De opdracht voor werkzaamheden wordt het liefst schriftelijk vastgelegd. RP CarService geeft vooraf een prijsopgave en een opleveringsdatum. Deze prijsopgave en opleveringsdatum is vermoedelijk tenzij de consument en RP CarService hebben afgesproken dat er sprake is van een vaste prijs of een vaste afleveringsdatum.
2. Wordt bij een niet-vaste prijs het repareren van het voertuig meer dan 20% duurder dan vooraf bij benadering was aangegeven, dan moet RP CarService deze kostenstijging met de consument bespreken.
3. De consument mag de opdracht altijd opzeggen. De kosten die RP CarService op het moment van het opzeggen al heeft gemaakt en de werkzaamheden die dan al zijn afgerond, moeten wel worden betaald.
4. RP CarService meldt het meteen wanneer de werkzaamheden later dreigen te worden afgerond dan de leveringsdatum. RP CarService vertelt ook wanneer het werk dan wél afgerond zal zijn.
5. Bij overschrijding van een vaste leveringsdatum heeft de consument recht op een redelijke schadevergoeding, tenzij er sprake is van overmacht van RP CarService.
Artikel 2 - Facturatie
Van de uitgevoerde werkzaamheden wordt een gespecificeerde factuur afgegeven.
Artikel 3 - Stallingskosten
1. Als de consument het voertuig niet binnen drie werkdagen ophaalt nadat hij / zij bericht heeft ontvangen dat de reparatie klaar is, dan kan RP CarService een vergoeding voor stallingkosten in rekening brengen.
2. Deze stallingskosten bedragen € 20,- per voertuig per dag. Jaarlijkse indexering voorbehouden.
Artikel 4 - Retentierecht
1. RP CarService zal retentierecht uitoefenen op elk voertuig, onderdeel of accessoire. Dit betekent dat RP CarService elk voertuig, onderdeel of accessoire pas teruggeeft als de consument de rekening voor deze en/of eerdere werkzaamheden & alle andere kosten heeft voldaan.
2. RP CarService kan het retentierecht ook uitoefenen als het geschil over de werkzaamheden aanhangig is gemaakt bij de Geschillencommissie Voertuigen, of bij de rechter, tenzij de consument voldoende (vervangende) zekerheid heeft gesteld, bijvoorbeeld door een storting in het depot bij de Geschillencommissie.
3. Zodra RP CarService gebruik maakt van haar rententierecht, zullen de kosten van stalling, conform art. 3, in rekening gebracht worden aan consument / eigenaar voertuig.
Artikel 5 - Vervangen onderdelen
1. Als een consument bij de opdracht vraagt om de oude onderdelen, dan krijgt hij / zij die na het vervangen, bij oplevering voertuig / apparaat, in zijn bezit.
2. Wanneer er een garantieclaim moet worden afgehandeld tussen RP CarService en een garantiegever, zoals een fabrikant, een importeur of externe opdrachtgever, zal RP CarService weigeren de onderdelen af te geven om die beschikbaar te kunnen stellen aan fabrikant, importeur of externe opdrachtgever.
3. Als de consument niet, of niet op tijd, om de onderdelen heeft gevraagd, dan worden de vervangen onderdelen eigendom van RP CarService, zonder dat de consument een vergoeding hiervoor krijgt.
GARANTIE
Artikel 6 - Garantie op onderdelen / accessoires
1. De consument heeft, naast de fabrieks- en importeursgarantie zoals bedoeld in artikel 6.2- ook altijd wettelijke garantie.
2. Op nieuwe onderdelen geeft de fabrikant of importeur fabrieksgarantie.
3. Op gebruikte onderdelen en door consument aangeleverde onderdelen wordt nooit garantie verstrekt.
Artikel 7 - Garantie op onderhoud en reparaties
1. RP CarService staat ervoor in dat de verrichte werkzaamheden beantwoorden aan de opdracht. RP CarService garandeert gedurende zes maanden na het afleveren van de gerepareerde of onderhouden voertuig, onderdeel, of accessoire dat de opdrachten met goed vakmanschap zijn uitgevoerd door RP CarService en dat hierbij goede materialen zijn gebruikt. Bij een reparatie of vervanging op basis van deze garantie zorgt RP CarService voor een passende oplossing voor vervoersproblemen van de consument.
2. Er zijn uitzonderingen mogelijk, waardoor de garantie niet geldt:
A. Deze garantie geldt niet wanneer de consument zelf materialen, onderdelen of accessoires heeft meegenomen / laten bezorgen om te worden gebruikt door RP CarService. Deze garantie geldt ook niet als de consument het gebruik van een bepaald materiaal / onderdeel / accessoires dat RP CarService anders niet zou hebben gebruikt heeft geëist. Wanneer de consument van RP CarService bepaalde methodes om werkzaamheden uit te voeren heeft geëist, geldt de garantie niet, als de door de consument geëiste uitvoering afwijkt van de methode die RP CarService anders had willen volgen. De gevolgen van gebreken of ongeschiktheid van dit soort onderdelen, materialen, accessoires, of werkmethodes komen dan ook voor rekening en risico van de consument, tenzij RP CarService in zijn deskundigheid of in zijn zorgvuldigheid tekort is geschoten bij het uitvoeren van de werkzaamheden.
B. Verzoekt de consument RP CarService om een noodreparatie aan het voertuig, onderdeel of accessoire uit te voeren, dan wordt hierop geen garantie gegeven.
C. Consument meldt zo spoedig mogelijk na het ontdekken van een probleem, dat hij problemen ervaart aan de gerepareerde of onderhouden voertuig, onderdeel of accessoire. Laat consument dit na, dan zou dit (als dat gelet op de omstandigheden redelijk is) tot gevolg kunnen hebben, dat de consument niet langer met succes een beroep op garantie kan doen.
D. Wanneer RP CarService geen kans van de consument krijgt om problemen aan de door hem gerepareerde of onderhouden voertuig, onderdelen of accessoires zelf op te lossen, kan de consument ook geen beroep op garantie doen. Tenzij de situatie in Art. 7 lid 3 zich voordoet.
E. Wanneer een derde werk aan de door RP CarService gerepareerde of onderhouden voertuig, onderdeel of accessoire uitvoert, kan de consument -tenzij de situatie uit lid 3 zich voordoet geen beroep doen op garantie vanwege deze werkzaamheden. De consument heeft echter wél een beroep op garantie, wanneer werk van een derde niets te maken heeft met het werk dat RP CarService al eerder op dit voertuig, dit onderdeel of accessoire had uitgevoerd of had laten uitvoeren.
3. Een uitzondering op Art. 7 lid 2 sub D en E kan zich voordoen als er direct noodzaak tot herstel van de herstelde of onderhouden voertuig is. De noodsituatie moet zich dan wel op een locatie voordoen, die niet in binnen 100km ligt van het bedrijfspand van RP CarService. Consument moet deze noodzaak ook aan kunnen tonen. Dit kan de consument doen met gegevens & factuur van het andere bedrijf met overleg van de defecte voertuig-onderdelen. Treedt de noodsituatie op buiten de landsgrenzen van Nederland en is het voertuig door een in het buitenland gevestigd derde bedrijf hersteld, dan worden de kosten van deze buitenlandse derde vergoed tot maximaal het prijspeil zoals dit in het bedrijf van RP CarService geldt.
ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 8 - Betaling
1. Betalen dient via PIN, contant of door middel van bankoverschrijving aan RP CarService gedaan te worden.
2. Betaling moet gebeuren op het moment van het afleveren van voertuig(en), onderdeel of accessoire of bij het opleveren van de werkzaamheden.
3. RP CarService en consument kunnen schriftelijk afspreken dat er niet direct betaald hoeft te worden, in dat geval is de betalingstermijn binnen veertien dagen.
4. De consument moet het verschuldigde bedrag betalen vóór het verstrijken van de betalingsdatum. Doet hij dat niet, dan stuurt RP CarService na die datum een kosteloze betalingsherinnering en geeft hij de consument de gelegenheid om alsnog het openstaande bedrag te betalen en wel binnen 8 dagen nadat deze betalings-herinnering is verstuurd.
5. Als na het verstrijken van de betalingsherinnering nog steeds niet betaald is, zal RP CarService rente in rekening brengen vanaf het moment van verzuim. Deze rente is gelijk aan de wettelijke rente.
6. Daarnaast zullen incassokosten in rekening gebracht worden voor (buiten)gerechtelijke kosten. De hoogte van deze kosten zijn onderworpen aan wettelijke grenzen.
Artikel 9 – Toepassing Algemene Voorwaarden en Afwijkingen
1. Toepassing van deze Algemene Voorwaarden.
Nederlands recht is altijd van toepassing op elke overeenkomst en/of handeling met RP CarService. Het is niet vereist dat de wederpartij de voorwaarden ook leest en begrijpt voordat hij de toepasselijkheid ervan aanvaardt (art. 6:232 BW). Verwijzen aanbod en aanvaarding naar verschillende Algemene Voorwaarden, Artikel 6:225 lid 3 BW is uitdrukkelijk van toepassing: RP CarService accepteert geen andere Voorwaarden dan haar eigen.
2. Afwijkingen, en daarmee worden ook aanvullingen of uitbreidingen van deze Algemene Voorwaarden bedoeld, zijn uitsluitend geldig wanneer deze door beide partijen schriftelijk zijn vastgelegd en wanneer de consument door deze afwijkingen niet in een ongunstigere positie wordt gebracht dan hij of zij zonder deze afwijkingen zou hebben.
.